Børnepanelet er en gruppe børn og unge mellem 12 og 17 år, som besvarer spørgsmål fra andre unge, om bl.a. mobning eller problemer hjemme.

Børnepanelet afholder ugentligt møde på Albertslund Bibliotek, og kan kontaktes på e-mail: bornepanelet@albertslundbib.dk

 
 
ER DE SOCIALE MEDIER FARLIGE?
TINKA PÅ 15 ÅR HAR SKREVET IND TIL OS OG OPFORDRET OS TIL AT SKRIVE EN ARTIKEL OM DE SOCIALE MEDIER OG DE PROBLEMER DE KAN ..
 
 
GLÆDELIG JUL FRA BØRNEPANELET!
Børnepanelet holder juleferie frem til den 10. januar. Vi ønsker jer alle en rigtig god jul og et godt nytår! kærlig h..
 
 
SKAM - ANMELDELSE
Børnepanelet har været inde og se forestillingen SKAM på Aveny-T. Læs her deres anmeldelse i to versioner, da ikke alle h..
 
 
COPENHAGEN PRIDE
I disse dage præger Copenhagen Pride bybilledet i Kbh. Oliver fra Børnepanelet har skrevet en artikel om Priden betydning..
 
 
ANBEFALINGER: BØRNEPANELET ANBEFALER TIL SOMMEREN...
Ved du ikke, hvad du skal læse her i din ferie? Mangler du lige en god film eller en hel serie, du kan se? Så læs her Bør..
 
 
TEMA: Interview med psykolog Tine om ældres seksualitet
Som ung er det mega svært og måske grænseoverskridende at tænke på at gamle mennesker har sex. Børnepanelet har intervi..
 
 
"MIN FAR ER DØD"
Albertslund Bibliotek havde i januar besøg af foreningen Børn, Unge og Sorg. Aja og Sofie fra foreningen hjælper i dag and..
 
 
TEMA: Interview om Aseksualitet
Hvad er aseksualitet? Børnepanelet har mødt Nanna på 19 år, der fortalte om at være aseksuel, hvad det betyder for hende..
 
 
Anmeldelse af Hamlet-udstilling
Børnepanelet har brugt en eftermiddag på Albertslund Bibliotek sammen med Litteraturmedarbejder Sigrid Radisch Bredkjær, d..
 
 
ER VI ULIGE I DANMARK?
En dreng på 18 år har skrevet til BP og efterlyser en artikel om ulighed i verden og i Danmark. Oliver 19 år har skrevet e..
 
 
KITTY HAR VÆRET SELVSKADER
Lad være med at skære i dig selv - tal med nogen søde mennesker, du har tillid til. Læs hvordan Kitty stoppede .....
 
 
KÆRE DAGBOG - EN HISTORIE
En historie om den svære kærlighed og pubertet, som skiftevis er skrevet af Birgitta 15 år og Marie-Louise, BP. ..
 
 
DØDEN - KOMMER VI I HIMLEN?
Hvad er døden for et fænomen? Hvorfor er døden så svær at tale om og acceptere? Læs artiklerne og bliv måske klogere..
 
 
BAG FACADEN
Hvorfor gå rundt og virke glad, hvis man har det skidt? Det sætter Julie spørgsmålstegn i denne artikel..
 
 
NÅR SKADEN ER SKET
Hvad gør man, når man mister kontakten til vennerne? Artiklen er et led i BP´s tema: "Livet - på godt og ondt"..
 
 
30 ÅR MED LÆSERBREVE
I 1986 startede BP med at besvare læserbreve. Det er foreløbig blevet til i alt 8450 stk. og vi stopper ikke her!!!..
 
 
4 DAGE MED CPH-GAMES
Utrolige spændende dage sammen med andre, som deler den samme passion for spil, konkurrencer osv...
 
 
ALLEGIANT - PART 1 AF 2
Filmen/historien er nedadgående i spænding, vi får dog lov til at se mere af det skjulte univers - læs selv!..
 
 
INTERVIEW MED SKUESPILLEREN LINE KRUSE
Line startede sin karriere allerede som 11-årig i filmen "Skyggen af Emma" - læs hvordan det var!..
 
 
HVOR I DANMARK KOMMER DU FRA?
Flertallet af jer, der var inde og sætte et X ved denne afstemning, kom fra Københavns området og Sjælland..
 
  ARKIV 
INTERVIEW MED UNDERVISNINGSMINISTER BERTEL HAARDER
INTERVIEW MED UNDERVISNINGSMINISTER BERTEL HAARDER                                                                  
 -          Jeg ville være gartner og journalist som barn – citat
        undervisningsminister Bertel Haarder
Børnepanelet har været inde i Undervisningsministeriet for at interviewe undervisningsminister Bertel Haarder. Det var i forbindelse med vores tema om uddannelse og drømmejobs.
Det foregik en kold onsdag eftermiddag. Vi var syv redaktionsmedlemmer og vores redaktør af sted på denne ekskursion.
Interviewet foregik i ministerens mødelokale, der var stort og flot med moderne kunst på væggene og en kæmpe gammeldags lysekrone i loftet.
Vi havde forberedt en masse spørgsmål og var inderst inde klar over, at vi ikke kunne nå alle spørgsmålene, da vi jo ikke kunne ”lægge beslag” på undervisningsministeren hele eftermiddagen, selvom vi gerne ville!
Vi var rigtig overrasket over og vildt glade for, at Bertel Haarder sagde ”ja” til at deltage i interviewet.
Bertel Haarder er født i 1944 og har været undervisningsminister i 2 perioder – først fra 1982 til 1993 og igen fra 2005 til nu. Han er gift med Birgitte og de har fire børn.  Bertel bor på Østerbro.
 
-          HVOR GIK DU I SKOLE, HVORDAN VAR DIT SKOLEFORLØB OG HVILKEN UDDANNELSE HAR DU?
-          Jeg voksede op på landet på en højskole ved Flensborg Fjord. Min far var nemlig højskoleforstander. Gik i en folkeskole de første par år, men pga. lidt mobning blev jeg taget ud af skolen og undervist hjemme. Kom i skole igen fra 7. klasse, fordi jeg gerne ville.
Blev student fra Sønderborg Statsskole. Derefter tog jeg til USA og studerede i et år på Wesleyan University. Læste statskundskab på Århus universitet og blev cand.scient.pol.
I et par år har jeg bl.a. været lærer på Askov Højskole og seminarieadjunkt ved Ålborg Seminarium.
 
-          HVAD VILLE DU VÆRE SOM BARN?
- Jeg ville være gartner og journalist. Jeg elskede at være ude i naturen og jeg har altid kunnet lide at skrive og var god til det. Min mor syntes, jeg skulle være dyrlæge, da vi havde mange dyr dengang og jeg kunne lide at tage mig af dem.
 
        - Som 20-årig boede jeg på kollegium
                 og blandt mine bofæller, var der en fyr, 
               der skulle stille op for venstre ….
 
 
-          HVORFOR OG HVORNÅR BLEV DU MEDLEM AF PARTIET VENSTRE?                                      
- Som 20-årig boede jeg på kollegium og blandt mine bofæller, var der en fyr, som skulle stille op for venstre, og han havde brug for nogle ”stiller”. Det ville jeg gerne støtte ham i. Fattede selv interesse for partiet og meldte mig ind i venstre.
 
-          HVORFOR SAGDE DU ”JA” TIL AT BLIVE UNDERVISNINGSMINISTER?
- Jeg havde været ordfører i syv år og synes derfor, der var oplagt at sige ”ja” til dette. Der var i øvrigt heller ikke andre kandidater til posten. Jeg havde også en rimelig baggrund for dette hverv,  eftersom  jeg jo bl.a. har virket som seminarielærer.
 
-          ER DET HÅRDT, SVÆRT ELLER SPÆNDENDE AT VÆRE MINISTER?
- Det er alle tre ting! I må tænke på, at Undervisningsministeriet er et kæmpe ministerium, der er masser af opgaver, at tage sig af. Fx Statsrådet og alle lovforslagene. Desuden er jeg minister for Nordisk Samarbejde. Det er rigtig spændende og mange interesserer sig faktisk også for, hvad der sker herinde og hvilke nye tiltag her er. Men dette indebærer selvfølgelig også, at der er nogen, der brokker sig. Jeg har det princip, at jeg bør besvare alle de henvendelser og mails, der kommer.  Det siges også, at jeg er den mest tilgængelige minister. Hvis tingene ikke er rigtige, er det vigtigt, at man får korrigeret det. Det er samtidig også vigtigt, at vi har visioner og undgår alt for megen bureaukrati. 
 
            -  Det er mit mål, at 95procent af en årgang
                                       skal være
                       i gang med en uddannelse efter
                                     folkeskolen…………………….
 
-          HAR DU NOGET MÅL OG MÆRKESAGER INDEN FOR DIT JOB?
- Det er mit mål at 95 procent af en årgang, skal være gået i gang med en uddannelse efter folkeskolen! Det kan være en gymnasialuddannelse, noget mere praktisk, på Produktionsskole eller lign.
Mine mærkesager er bl.a.:
* Man lærer ikke kun på skolebænken
* Sætte mere fokus på musik i skolerne og bedre
   musikuddannelse
* Nye veje til læreruddannelsen
* Mere fleksible uddannelser (vi er Europas mest
   bevægelige arbejdsmarked) = flexication
 
-          HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE OG SVÆRESTE OPGAVE SOM UNDERVISNINGSMINISTER?
- Det har været gymnasiereformen. Jeg var personligt imod den, men blev undervisningsminister, da reformen var vedtaget. Den er blevet justeret gang på gang og her har elever og lærere været enige om ændringerne.
 
-          HAR DU HAFT NOGLE RIGTIG SJOVE ELLER MINDRE GODE OPLEVELSER SOM MINISTER
Ja! Det var da jeg var integrationsminister. Jeg blev mistænkt for de mest forfærdelige ting og    alligevel var jeg samtidig den mest populære minister!
Jeg har haft masser af gode oplevelser og vi har en rigtig god stemning herinde i ministeriet og på Christiansborg. Hvervet som minister sluger meget af ens liv, men jeg er god til at lave flere ting på én gang. Hvis det hele koger over, tager jeg ud og vinterbader. Så ser man tingene meget klarere bagefter. Jeg slapper også af ved at løbe på skøjter.
 
-          GÅR DU IND FOR, AT VI FÅR KARAKTERER I HELE SKOLEFORLØBET OG HVORFOR?
- Jeg hører ofte, at lærere får klager fra eleverne over, at de får for få tilbagemeldinger i forhold til hvordan de står standpunktsmæssigt, fordi de ikke får karakterer.  
De nye elevplaner kan jeg bedre lide, da de er mere nuancerede. De giver bl.a. mulighed for at skolerne kan give eleverne årskarakterer allerede fra 6. klasse.
 
-           BØR MAN IGEN OPRETTE A (Almen)  OG B KLASSE (Boglig), SOM MAN HAVDE FØR I TIDEN?
- Nej! Vi har dog i dag det vi kalder ”holddannelse”. Det går ud på, at man kan lave en niveaudeling i klassen i halvdelen af timerne.
 
-          SYNTES DU, AT MAN SKAL INDFØRE ENGELSK I SKOLERNE ALLEREDE FRA 1. KLASSE?
- Ja, helt sikkert. Før var der en del privatskoler, som havde engelsk allerede fra 1. klasse. I dag kan alle skoler frit vælge det, så man skal ikke længere søge om det. Hvis man skifter skole og ikke har haft engelsk så længe og på den nye skole har de haft engelsk fra 1. klasse, så er skolen forpligtet til at hjælpe eleven op på niveau med klassen.
                             
          - …. den bedste skole, er …   hvor alle elever
                                 er glade og dygtige,
                          hvor de kan lide lærerne
                     og glæder sig til at komme i skole!
                                               
-              HAR DU ET BUD PÅ, HVORDAN DEN MEST PERFEKTE OG BEDSTE FOLKESKOLE ER?
- Det er en skole, hvor alle elever er glade og dygtige, hvor de kan lide lærerne og glæder sig til at komme i skole!
 
-          HVIS DU FIK EN STOR POSE PENGE, OG DEN VAR ØREMÆRKET TIL BØRN OG UNGE, HVAD VILLE DU SÅ BRUGE PENGENE TIL?
- Det lyder måske lidt kedeligt, men jeg ville bruge pengene dels til general uddannelse for lærere og dels for de lærere, der mangler viden i specifikke fag.
 
EN FORNØJELSE AF MØDE VORES UNDERVISNINGSMINISTER
Det var virkelig en fornøjelse at møde vores undervisningsminister. Vi syntes, han var/er en begavet og humoristisk mand og Bertel var rigtig god til at besvare spørgsmålene, som han gav sig god tid til at formulere. Samtidig var han en god lytter. Vi fik meget at vide, og han kom med flere ”godbidder”, som vi kan bruge fremover – både her på Børnepanelet og i skolen.
Vi tror og ved nu, at Bertel Haarder gerne vil det bedste for alle os børn og unge.
 Vi havde flere spørgsmål med, men nåede ”kun” ovenstående. Vi havde som bekendt på forhånd fået at vide, at han skulle til et møde straks efter vores besøg, så vi kunne selvfølgelig ikke forvente, at han bare blev og hyggede sig med os. Vi er jo også rigtig meget taknemmelige for, at han havde lyst og tid til at tage imod os!!
En stor tak skal lyde til Undervisningsministeriet og til undervisningsminister Bertel Haarder.
-----------------------------------------------------------

Ingeborg, der er pressesekretær for Bertel Haarder, fik skrevet en flot artikel om vores besøg. Artiklen + to fotos, blev lagt på deres hjemmeside. Du kan se/læse artiklen her:
http://www.uvm.dk/Uddannelse/Folkeskolen/Om%20folkeskolen/Nyheder/Folkeskolen/Udd/Folke/2010/Jan/100127%20Boernepanelet%20paa%20besoeg%20hos%20Bertel%20Haarder.aspx

I øvrigt vil distriktsavisen Vestegnen bringe en redigeret udgave af vores interview.
  I forbindelse med dette tema har vi i øvrigt også interviewet forfatter/lærerstuderende Camilla Wandahl og souschef Kim Bové fra Berlingske Tidende. Begge interviews ligger på hjemmesiden. Der blev bragt en artikel i avisen Vestegnen om vores besøg på Berlingske Tidende.
Vi har en masse andet planlagt til temaet, som vi arbejder kraftigt på, at få gjort noget ved.
Hvis du har ideer til temaet eller hvis du gerne selv vil skrive noget, så er du meget velkommen til det. Du er selvfølgelig anonym, men vi skal kende din alder og dit køn.
Du kan sende det til vores e-mail: bornepanelet@albertslundbib.dk
        Eller send det fra hjemmesiden!